Середня заробітна плата при розрахунку матеріальної допомоги. Що, відколи й для кого змінилося?

Постановою КМУ від 08.09.2023 р. № 957 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. № 100 і від 8 серпня 2016 р. № 500» (далі — Постанова № 957) внесено зміни до:

  • Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою КМУ від 08.02.1995 р. № 100 (далі — Порядок № 100), чинність якого поширюється на всіх без винятку роботодавців;
  • Порядку надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, затверджений наказом КМУ від 08.08.2016 р. № 500 (далі — Порядок № 500), який має дуже вузьке і дуже конкретне призначення. Він визначає «умови надання державним службовцям матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та її розмір».

Зміни, внесені до Порядку № 100, стосуються обчислення середньої заробітної плати у двох ситуаціях:

1) для розрахунку суми компенсації за невикористані відпустки;

2) для розрахунку суми матеріальної (грошової) допомоги.

Порядок № 500, як випливає з його назви, повністю присвячено матеріальній допомозі, яка прив’язана до середньомісячної заробітної плати.

В Порядку № 100 до внесення останніх змін про матеріальну допомогу не згадували взагалі. Зокрема, її не було (і немає після внесення змін) в переліку випадків, які потребують розрахунку середньої зарплати згідно з Порядком № 100 (п. 1 зазначеного Порядку). Проте у зазначеному пункті був і є пп. «л», згідно з яким Порядок № 100 застосовують в «інших випадках, коли згідно з чинним законодавством виплати провадяться виходячи із середньої заробітної плати». Виплата матеріальної допомоги, передбачена Порядком № 500, безсумнівно, саме такий випадок.

Отже, і раніше, і зараз для розрахунку суми матеріальної допомоги, передбаченої Порядком № 500, застосовується Порядок № 100. Проте тепер у Порядку № 100 прямо згадують матеріальну допомогу (оновлені редакції пунктів 2, 4 та 7).

Чи є інші випадки, коли законодавство прив’язує розмір матеріальної допомоги до середньої зарплати? Можливо, і є. Проте зазвичай розмір матеріальної допомоги визначать, зважаючи на інші критерії, встановлені або законодавством, або колективним договором.

Для прикладу можна згадати Постанову № 1298, якої дотримуються ЗОЗ бюджетної сфери та на яку і досі орієнтуються медичні КНП. Відповідно до п. 4 цієї Постанови працівникам бюджетних установ може надаватися матеріальна допомога «в сумі не більше ніж один посадовий оклад на рік». Оскільки розмір матеріальної допомоги в цьому випадку прив’язаний до посадового окладу, потреби у розрахунку середньої зарплати і, відповідно, застосування Порядку № 100 немає.